Wandel dag 65, 17 km

17 mei 2019 - Bagnolo Piemonte, Italië

Wel wat weinig kilometers maar genoten van een mooie stad. Lang bij de boekhandel geweest.ik heb een boekje met fietspaden tussen Verona en Bologna gekocht. Maar wel in T Italiaans. Ik begrijp prima wat ik in T Italiaans zeg maar wat zij schrijven is af en toe  een heel ander verhaal. Ook moet je meteen maar begrijpen dat ze met een omweg naar T volgende doel fietsen en de kortere weg in een stippellijn staat aangegeven. Maar eerst de stad. Het was nog 5 km lopen naar de historische oude stad. Bijna bij de stad eerst maar eens koffie gedronken. Het ontbijt van vanochtend was weer eenvoudig maar prima. Maar de koffie erg slap. Daarna de stad in, wat is  hier veel te zien. De dom wordt ge restaureerd maar daar zullen nog wel veel jaren overheen gaan eer dat het klaar is. Veel prachtige oude gebouwen en het lijkt wel of het hele Italiaanse onderwijs vandaag in de stad praktijk les buiten heeft. Weer heel anders dan in Mantova. Alles loopt hierdoor elkaar heen. En van het lopen op de kleine stenen in de straten zullen wel heel wat voeten zeer zijn gaan doen.. toen alles was bekeken ben ik met een lekker ijsjes met behulp van het nieuwe boek en kaarten in de telefoon naar  een bepaald punt buiten de stad gelopen. Dan  moest ik even zoeken welke weg ik zou moeten nemen. Een leuk gesprek met een sporter in het park, hij bleek een Roemeen te zijn, maar wist wel degelijk een en ander over de weg richting Modena te vertellen. Onderweg stapt er een aardige man van zijn fiets en vraagt waar ik vandaan kom. Je bent een pelgrim , stelde hij vast en waar ga je heen. Toen vertelde hij dat hij in Padua woont en op de fiets onderweg is naar Mantova voor een bijeenkomst met wielrenners. Om tegen half vier constateer ik dat er na dit punt weer 8 kilometer volgt zonder slaap mogelijkheden, dus besluit ik bij het hotel waar ik net langs loop maar eens te informeren. Ja er is een kamer en alleszins betaalbaar. En in het hotel mogelijk om s avonds te eten en ontbijt. Meer wensen zijn erniet, op dit moment tenminste. Om ruim kwart over zeven ging ik naar beneden en het blijkt dat nog niemand honger heeft, maar ik wil niet te laat naar bed. De heer die het restaurant onder zijn beheer heeft , komt met een menuboek aanlopen en begint in T Italiaans en schakelt over naar Engels. Ik antwoord dat ik weliswaar niet goed maar wel Italiaans wil spreken. C’ Est brava , zegt hij, dan spreken we  af dat we vanavond Italiaans spreken. Eerst wat wil je drinken. Ik antwoord witte wijn, oh zegt hij , ik heb lekkere rode wijn met een lachje. Nee, zeg ik, ik prefereer witte wijn. Dan wil hij mijn kamernummer weten, ik antwoord en hij verbetert mij in de uitspraak en het juist uitgesproken getal. Dan komt hij met een amuse en vertelt er iets over. Daarna stelt hij een vraag en zegt je hebt goed begrepen wat ik vertelde. Ik vertel hem dat ik onderweg naar Rome ben en wanneer ik daar aankom goed Italiaans zou willen spreken. Hij vertaalt niets meer naar T Engels maar legt dingen uit in Italiaans. Er is verder toch nog niemand in het restaurant. We hebben er beiden plezier mee. Ik had een glas heerlijke wijn en als ik een dessert wens kom hij weer met de wijnfles aan en zegt van mij krijg je nog een glaasje want dit is wel heel leuk. Welk dessert wil je? En dan beginnen zijn ogen te glimmen en zegt: houd je van chocolade en een beetje drank.? Jazeker zegt ik, dan weet ik het al en hij roept in de deur naar de keuken: de dame uit Holland houd van chocolade dus het lekkere chocolade dessert. T is inderdaad heerlijk en ik geniet van mijn nieuwe wijn.  We praten nog even en hij wil dat ik een formulier invul om gegevens over de hotelketens te kunnen sturen. Dat kan en ik heb het ingevuld. Hij stond bij zijn collega bij de receptie en beiden wensten mij een fijne avond. Op de kamer is een waterkoker en een kopje en koffie en thee. In de koelkast koffiemelk en twee flesje water. Prima verzorgd

met het nieuwe boekje en kaarten in internet heb ik een route voor morgen uitgestippeld. Goed opletten want het is weer platteland en de bedden zijn hier niet dik gezaaid. Vanavond eindelijk ontkomen aan pizza, ik had gegrilde kippenborst en gegrilde groente i.p.v. gebakken aardappels. Echt heel lekker. Vanavond nog maar weer een lekker slokje dropshot want de keelpijn en verkoudheid zijn nog niet over. Een berichtje van Eva, ze mist me en we appen . Nog ruim twee weken en dan komt oma naar huis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sjieuwke en Jan Willem:
    17 mei 2019
    Ziet er mooi uit Gerry. Het plein lijkt wat op het plein in Sienna vind ik. Inderdaad geen naaldhakken plaveisel. En als er mooie dingen te zien zijn moet je daar de tijd boor nemen. Voor de variatie geen pizza inderdaad. Ik lust wel een pizza, maar zo 1x in de maand is voor mij voldoende. Wij hadden frieten mèt. Justin logeert hier en hij wilde graag frikandellen mèt. Succes met je kaarten. Hopelijk vind je de goeie weg. Wij hadden lang geleden vakantie op Skopelos en daar een wandelgids gekocht in het engels. Dat was al gissen en helemaal omdat we de paden amper konden vinden, vanwege het feit dat we ongeveer de eerste lopers na de winterstop waren en alles overwoekerd was. 🤣.
  2. Nanda:
    17 mei 2019
    Ruim 2 weken.....dan komt er ook een vriendin naar huis 😊 die een geweldige reis maakt. Waaronder vandaag weer een mooie stad. Je komt daar ogen tekort. Parma vond ik ook zo mooi. Utreg was vandaag ook leuk. Ze hebben genoten van Het Speelklok en nog even van de Dom. Het is altijd een hele onderneming voor ze, maar het ging goed. Behalve toen hij het grootste orgel liet spelen....hij zei nog dat de rolstoelen omver geblazen zouden worden en ja....ze zaten bijna tegen het plafond. Jeetje wat schrokken sommige. Stuur je nog wel een fotootje.
    Wij hadden vanavond zalm met zeekraal. Zag woensdag verse zeekraal bij de visboer (het seizoen is er weer) mmmm lekker hoor en snel klaar. Heel simpel...precies zoals Italianen koken....simpel zonder poespas. Heb je al spaghetti op daar? Volgens mij had je vandaag wel goed weer. Hier was het gelukkig droog, maar wel een kille wind. Zomer is nog ff weg. Hopelijk heb je een goede route gevonden....zijn je voeten in orde en is je verkoudheid morgen weer wat minder. Slaap lekker en een mooie wandeldag morgen. Dikke kus van ons 💋
  3. Jos van Nieuwenhoven:
    Hey topper,
    Twee weekjes en dan in Rome. Knap hoor. Ik kom al helemaal in de vakantiestemming als ik je foto’s zie.
    Geniet nog ff van de pizza’s 😉
  4. Gerry Rijsterborgh:
    18 mei 2019
    Ha Jos, ik ga in veertien dagen Rome niet halen.
    Maar dan is de er reden genoeg om terug te zijn in Nederland. Ik ga na de vierdaagse in Nijmegen terug om het af te maken. Ik geloof ook dat dat beter is . Dan Kan ik weer meer zien en genieten. Nu begint het een beetje vol te worden met alle indrukken en ervaringen.
  5. Jantien:
    18 mei 2019
    zo gerry, je komt gewoon even terug voor de vierdaagse. Dat is deze keer dan toch gewoon een eitje voor je na al die training van de afgelopen maanden. je komt dit keer vast fluitend over de finish. geniet nog even van de komende 2 weken en je kan weer even genieten in nederland en dan op naar de rest van je wandeltocht naar Rome.
    groetjes jantien
  6. Jos van Nieuwenhoven:
    19 mei 2019
    Doen we dan een bakkie 😘
  7. Gerry Rijsterborgh:
    19 mei 2019