Dag 25 , 12km van Spello naar Foligno

16 oktober 2019 - Foligno, Italië

Het was een prima B&B , maar ondanks de waterkoeling en koffie en thee was er droge toast  en een kuipje jam voor T ontbijt. Geen probleem want als een ras Italiaan heb ik in het stadje een koffie en een croissant staande aan de bar genoten. Toen naar het postkantoor, daar weer een flink pakket naar huis gestuurd. Ik wist dat er een postkantoor was. De meneer van het postkantoor zocht een grote doos en vulde van alles in. Alles wat ik wilde versturen paste erin, ik had gisteren wat souvenirs gekocht. Ook wat kleding kan terug zodat de rugzak in ieder geval niet zwaarder maar iets lichter wordt. De postmeneer zag het even aan en zei kom maar eens hier met die doos en binnen de kortste keren was alles dichtgeplakt erop geplakt en klaar. Hij keek me aan en zei Basta, met andere woorden we zijn een half uur verder maar t is klaar. Weer op pad want het is een heel mooi stadje, hier moet GroenLinks maar eens komen kijken want niet alleen links maar overal staan planten  en bloemen.  Een aardige dame sprak mij omdat ze me de mooie plekjes wilde wijzen, dus hadden we een gesprek over het stadje en wat ik deed. Ze ging weer verder en ik liep het straatje wat ze aangewezen had. Daarna kwam ik haar weer tegen en ze vroeg wat ik er van vond en of ik haar huis ook had gezien. Dat wist ik niet maar ze zei nog wel : hier naar boven en dan vind je de lekkerste bakker van hier. Dat klopte want ik heb er een lekker lunchbroodje gehaald en een stukje heel donker bruin brood. Dat wordt later lekker lunchen want ik heb ook weer kokend water in de thermosfles. Toen ik de smalle straatjes afdaalde om het stadje uit te gaan kwam er een oude dame uit haar huis. Vind je T hier ook zo mooi? Ik woon hier al mijn hele leven. Ik moet bekennen dat niet alles wat ze vertelde  door mij begrepen werd maar T was zo N lief mens. Bij de uitgang van T dorp was er de wekelijkse markt. Je hoeft er niet naar te raden maar bij de verkoopwagens  en kraampjes met levensmiddelen echt alleen vrouwen . Wel een eindje verderop weer zo N groep mannen gewoon aan T kletsen. T ziet er wel leuk uit en ze hebben er mooi weer bij, al is het een stuk frisser. Op mijn gemak ben  ik naar Foligno gelopen en onderweg nog koffie gedronken. Vlak voor  het oude centrum van Foligno ,waar ook mijn hotel is , stak ik de rivier over. Een prachtige plek om te lunchen. Genieten van stromend water en wat er te zien is. Dan het oude centrum in. Niet spectaculair als de beide vorige steden maar ook weer heel mooi. Cappuccino op een terras waar ze leuke muziek hadden. Daarna gewoon op de Kerk traptreden  naast het terras heerlijk in de zon gezeten en gekeken wat er gebeurde. Bij het inchecken in T hotel was meteen duidelijk dat ik hier weer even de was kon doen en zelf even onder de douche. Daarna de stad in en nog mooie foto s gemaakt. Eva heeft vanmiddag al geappt dat mij gaat bellen en om half zeven: met Eva de Graaf. Ze vertelde dat haar spreekbeurt over Italië zal gaan en of oma Italiaanse snoepjes mee wil brengen want dan deelt ze die uit in de klas na de spreekbeurt. Dat wordt straks in Rome geregeld. Ook met Georgine gesproken en Geert-Jan appte. Gezellig allemaal en even contact met thuis. Ik heb niets te klagen want veel mensen reageren op mijn reisverhalen, met Nanda app ik veel en met anderen wordt regelmatig gebeld. Ik heb maar eens gekeken hoe nu verder te gaan maar voor morgen heb ik al weer een plek gevonden. T gaat goed en voor ik het weet ben ik in de buurt van Rome. Ik ben nu drie en halve week onderweg en dat is precieste helft van de tijd.

1. Corrie en Lex:
    16 oktober 2019
    Leuk dat je in de straten zo regelmatig wordt aangesproken. je valt natuurlijk wel op met zo'n rugzak. Maar toch. Vanmiddag dikke speculaas gekocht om als cadeautje mee te nemen naar Spanje. Zul je zien dat ze het daar ook hebben. Nieuw speeltje voor Lex gekocht waar hij heel blij mee is en dat hij mee mag nemen as hij gaat logeren.
    Nu zit ik achter de laptop en ga zo mijn e-reader vullen met vakantieboeken.
    Vandaag een leerling (9-jarige zoon van een protesterende boer) geholpen om een verhaaltje over dit item voor te bereiden om in de klas te vertellen. Hij is geen prater, maar dit is een mooi onderwerp om dat te oefenen.
    Slaap lekker straks. Groetjes, Corrie
  2. Sjieuwke en Jan Willem:
    16 oktober 2019
    Mooie plaatjes heb je geschoten. Een soort van groen stilleven is het. Niks geasfalteerde tuinen, maar mooi groen overal. Je valt wel op dat veel mensen je aanspreken. Leuk zulke ontmoetingen. Het is volgens mij relaxt genieten nu voor je met wat mindere afstanden per dag. Geniet er maar van. Hier natte boel buiten. Op het nieuws veel boerenprotest en het verhaal van de vader met de 6 kinderen in Ruinen 9 jaar " ondergedoken". Het kan dus toch anno 2019. Triest hoor. Dus maak jij je maar "druk" over de vrouwen die het werk doen en de mannen die het bekijken😘. Hoort blijkbaar bij de zuidelijke landen.
  3. Nanda:
    16 oktober 2019
    Ahhh....een poespoes en een Borretje. Wat lief 😍😍. Wat heb je een heerlijk ontbijtje vanmorgen op hihihi 😕 . Gisteren schreef je nog zo smakelijk over je warme eitje. Maar .... niets zo lekker als een croissantje aan de bar met een heerlijke cappuccino. Wij hadden vanavond pannenkoeken. Na 3 zit ik propvol en hoef ze dan weer even heel lang niet. Maar ze waren lekker met meel van de molen uit Montfoort. Daar waren we met de open monumentendag.
    Al die postpakketten die je naar huis stuurt zijn dubbel zo leuk. Het versturen levert je altijd leuk contact op op de postkantoren en als je thuis komt beleef je je vakantie weer. Leuk toch? Ik vanmorgen weer even bij mams en vanmiddag ben ik begonnen met het inruimen van het nieuwe Ikea kastje in de keuken. Jij hebt vandaag weer een prima dag gehad, lekker genoten van alles om je heen en de zon. Ik lees het in je verhaal, zie je zo voor me.
    Voor straks slaap lekker. Dikke knuffels 💋
  4. Nanda:
    16 oktober 2019
    En wat hebben ze er ook in Foligno? ......een Decatlon hahaha. Dus mocht je nog wat nodig hebben.