Dag 24, 10 km en 5 in de stad van Assisi naar Spello

15 oktober 2019 - Spello, Italië

Bij het hotel Il Palazzo hadden ze gisteren al gezegd dat mijn rugzak daar mocht blijven staan als ik nog de stad in wilde gaan. Dat was erg fijn want nu kon ik na een heerlijk ontbijt met een warm eitje en donkerbruin brood nog terug naar de Fransiscuskerk want ik wil graag het pelgrimsstempel  hebben. Bij de informatie meldde men mij dat om 10 uur het pelgrimsbureau zou openen. Het was pas kwart voor 9 en nog heel rustig in de kerk. Ik ben in de bibliotheek gaan kijken en ik hoorde gezang. Het bleek dat in de onderste kerk bij de graf van Franciscus er een mis voor een  klein gezelschap was. Op de achterste bank ben ik bijgeschoven en heb ik meegeluisterd. Toch een foto gemaakt. Heel indrukwekkend wat er allemaal gebeurt. Daarna ben ik naar het pelgrimsbureau gegaan. Voor mij was een meneer die vanuit Frankrijk naar Assisi was gelopen en we spraken even met elkaar. Ik kreeg de stempel in mijn pelgrimspaspoort en een testimonium wat alleen aan mensen wordt gegeven die meer dan 1000 km hebben gelopen. De medewerker was belangstellend en gaf aan zelf ook een lange wandeltocht te willen maken maar hij had de tijd er nog niet voor. Daarna nog naar de andere kant van Assisi waar ook nog veel moois was te zien. Ik hoorde vioolspel , er zat op een stenen muurtje een jongeman te spelen , die ik aan iemand hoorde vertellen dat hij op het conservatorium viool studie deed. Ik ben een eindje verder op het muurtje gaan zitten en heb genoten van zijn spel. Daarna zag ik een man die mij begroettemet he pellegrina waar ga je naar toe? Ik had de rugzak net opgehaald en was op weg naar de rand van de stad. Ik groette terug met he pellegrino, ik ga naar Rome. We hadden een gesprek en hij vroeg of ik wist van het stempel en het testimonium. Ik kreeg een spreuk van hem mee. Hij was zich aan T schminken om een living statue  te zijn als pelgrim. Leuk zo N ontmoeting. Ik heb een flesje drinken en een broodje gekocht en ben op pad gegaan. De lucht betrok steeds meer en ik wilde zoveel mogelijk droog gelopen hebben. Het was benauwd door de dreigende regen en toen het begon te regenen ging het vest en het Jack aan. Al rap weer droog en de spullen weer uit. Maar het werd steeds dreigender. Toen ik nog een anderhalve kilometer moest afleggen zag het er naar uit dat het een natte boel zou worden. Een auto stopte en de heer vroeg waar ik naar toe ging. Hij ging ook naar Spello en ik ben meegereden. Hij reed zelfs met een stukje omweg door het stadje om mij het oudste gebouw te laten zien. Heel fijn zo iets. Toen het stadje ingelopen en heel goed moeten kijken want weer allerlei kromme straatjes, steigend  en dalend. Een oudere meneer die net met zijn vrouw hun huis wilde ingaan zei dat hij met mij meeliep maar het bleek dat hij het niet zo goed wist, gezellig was het wel. Bij het slaapadres aangekomen hing er weer een bordje dat je de eigenaar moest bellen. Nu had ik over de aankomsttijd  al met hem berichten gewisseld dus ik stuurde een bericht dat ik gearriveerd was. 5 minuten later kwam hij en ik stond onder het afdakje want nu regende het. Een fijne kamer weer maar geen idee of er meerdere mensen hier slapen. Eerst koffie gedronken, zittend op mijn bed en van het lopen uitgerust. Daarna de stad in en wat boodschappen gedaan. Even wat gegeten met een heerlijk wijn  erbij. Bij de B &B weer aangekomen kwam er steeds meer wind en nu hoor ik het hard regenen. Dat heeft de natuur hier wel nodig, als ze er morgenochtend maar weer mee ophouden. Ook morgen ga ik niet zo ver lopen , dan is het doel Foligno en daar ga ik eens de verdere route bepalen.

1. Corrie en Lex:
    Hoi Gerry,
    klinkt weer als een leuke dag en heerlijk die Italiaanse foto's. Doen me erg denken aan mijn twee vakanties in Italië. Met Joop in de omgeving waar je nu wandelt en met mijn moeder een week in Rome. Beiden indrukwekkend en veel prachtige herinneringen.
    Extra leuk voor jou dat je Italiaans spreekt en verstaat (steeds beter). Dat levert toch leuke contacten op.
    Nog drie dagen werken. Dan heb ik lekker een week vakantie. Daar heb ik echt zin in.
    Morgen weer veel wandelplezier richting Foligno.
    Groetjes, Corrie
  2. Gerry Rijsterborgh:
    15 oktober 2019
    Corrie, leuk de reacties die mijn verhalen opleveren van mensen die ook in de plaatsen waar ik kom zijn geweest. Het blijkt dat het veel herinneringen oproept. Gelukkig allemaal fijne herinneringen. Ook Spello, vandaag, was weer erg mooi. Voor jou en Lex komt de reis nu ook dichtbij. Ik ben wel benieuwd hoe Lex dat allemaal beleefd. Jullie zullen vast veel plezier hebben.
  3. Sjieuwke en Jan Willem:
    15 oktober 2019
    Klinkt als een ontspannen dag. Weer bijzondere ontmoetingen. Dat ga je straks zeker missen. Op de van Lingelaan gebeuren niet zoveel spannende dingen. Maar ach...dat is dan ook wel weer goed. Fijn dat je nu de tijd hebt om wat rustiger aan te doen in dat mooie stuk Italië. De route verder naar Rome kennen wij niet en Rome zelf ook niet. In 2000 was het een feestjaar in Rome en de eigenaar van ons huisje in Toacane raadde ons af om erheen te gaan vanwege de enorme drukte. Dus werd het Florence toen en dat vonden wij al druk genoeg. Gisteren gezellig bij oude benedenbuurvrouw Truus geweest in Merenhoef. Rummicub gespeeld. Toen we naar huis wilden was er een brandalarm gemeld en dtonden we voor dichte schuifdeuren. We konden er dus niet uit. Vond ik wel eng. Moest gewacht worden op de brandweer. Lijkt me toch niet oké dat je als er zo'n melding is je niet meer naar buiten kan. Uiteindelijk via een gewone deur wel gelukt. Maar het klopt niet volgens mij. Daar moeten ze wel wat aan doen. 🤔
  4. Nanda:
    16 oktober 2019
    Ik begin met het typen van dit bericht en Andrea Boccelli begint te zingen op de radio 😊. Toevallig hoor en een mooi italiaans nummer.
    Bijzonder dat je zo'n mooi testimonium hebt ontvangen. Hij heeft je naam ook mooi geschreven. Daar mag je wel zuinig op zijn. Ik heb al weer even naar de plek van morgen gekeken. Foligno is ook al weer zo'n oude plek. Dat was er al voor de jaartelling. Jammer dat er gebouwen gerestaureerd moesten worden door een vroegere aardbeving, maar dat hebben ze mooi gedaan. Ik zei net dat ik ook wel langs al die oude dorpen zou willen, maar dan wel met de ........auto 😁hahaha.
    Hier was de dag bewolkt, druilerig maar niet koud. De zon zag ik deze week nog niet staan. Ik hoop dat jij morgen wel weer mooi weer hebt. Fijne dag morgen en veel plezier. Doeggggg😚&😚.
  5. Marijke:
    16 oktober 2019
    Hoi Gerry, wat kom je toch door een leuke plaatsen. Mooie foto's ook! Dat testimonium dat je hebt gekregen is wel heel bijzonder. Mag je trots op zijn. Op de hele tocht trouwens.
    Dat je het Italiaans nu zo goed onder de knie krijgt is geweldig. Mooie manier om de taal te leren. Nog een "klein" stukje en dan ben je op je eindpunt. Veel succes nog en plezier bij al je leuke ontmoetingen onderweg. Groetjes