Dag 17, 22 km van Rigutino naar Cortona en de stad bekijken.

8 oktober 2019 - Cortona, Italië

Vanmorgen bij het uitchecken weereen praatje gemaakt met de Gambiaanse medewerker. Hij had zijn vrouw verteld van de Nederlandse die in Gambia was geweest. Toen hij een stempel in mijn pelgrimspaspoort zette wilde hij weten wat dat was en waarom. Aan T eind zei hij: ik heb vanavond weer wat te vertellen thuis. Het was nog best fris om 8 uur maar het was al zichtbaar dat het mooi weer zou zijn. Na een uur een cappuccino gedronken en tijdens een koffie uit het blauwe mokje en een broodje maar eens bekeken waar vanavond te slapen. Een kamer geboekt bij een B&B in Cortona in de oude stad. Dat wil ik wel graag zien en qua tijd past het prima. Maar wat een karwei om de berg op te lopen. 3,3 km met een stijgingspercentage tussen 10 en 12 o/o. Maar ik kwam, zag en overwon de berg. Eerst de kamer opgezocht. Je moest een telefoonnummer bellen en toen kwam een dame op een scooter. Ze ging mee naar binnen, schreef me in, vertelde dat het ontbijt om 8 uur waren wenste me een prettig  verblijf en tot morgenochtend. Een plattegrond kreeg ik van haar en die heb je hier wel nodig. Straatjes waar net een auto in past en die rijden daar dan ook , maar ook straatjes waar net een scooter kan rijden. Maar wat een mooie en leuke stad. Op mijn gemak eerst op het grote plein maar een ijsje gegeten en toen weer rond gelopen. Heel veel foto s gemaakt en ergens een cappuccino gedronken. Naast mij zaten twee Amerikaanse dames waarmee ik even sprak. Toen ik ergens een heerlijke lasagne had gegeten , bij het supermarkje en een cadeauwinkeltje was geweest dacht ik nog een koffie e drinken bij hetzelfde terrasje. De Amerikaanse dames zaten er nog en we spraken weer even. Aan de andere kant zat een Amerikaans echtpaar, waarvan de man tegen de ober zei dat hij wel met hem wilde ruilen, de ober accepteerde het aanbod en zo werd er gelachen. Ik vroeg aan de ober: als je nu nog aan T werk vent mag ik dan een cappuccino, dat moet aan de nieuwe eigenaar vragen zei hij. En die zei dat mijn cappuccino voor zijn rekening kwam. We hebben met de helegroep zitten praten over reizen en wat Amerika en Europa te bieden heeft. Erg gezellig. Aan T eind namen we afscheid met veel van goede reis, nog genieten en jij een fijne wandeling naar Rome. De ober bleef toch maar op zijn post maar vond het wel leuk. Het was gezellig druk inCortona maar niet overvol. S avonds als T donker is zakt de temperatuur snel en wordt het echt fris buiten. Een leuke dag weer en wat ben ik blij dat ik de moeite heb gedaan om dit stadje te bereiken en te bekijken.

1. Sjieuwke en Jan Willem:
    8 oktober 2019
    Gezellig weer zo'n internationaal gezelschap. Wij waren ooit ook in Cortona, maar ik kan me het niet meer voor de geest halen. De foto's lijken erg op de meeste Italiaanse plaatsen in Toscane. Toch maar eens in de fotoboeken duiken. Vanmiddag de begrafenis van Henk. Was een mooie dienst met veel mensen. De van Lingelaan was goed vertegenwoordigd. Dat was mooi. Maar ja...het blijft verdrietig. Morgen ( weer heel wat anders) een lunch in de Willem van Hoornhof in het kader vannde week tegen de eenzaamheid, verzorgd door AH voor plm 50 mensen die zich daarvoor konden aanmelden. Veel vrijwilligers ook om de voorbereidingen te treffen voor een hopelijk smakelijke en gezellige lunch, waar de mensen ook wellicht nieuwe contacten leggen. We gaan het zien.
  2. Gerry Rijsterborgh:
    8 oktober 2019
    Veel plaatsen in Toscane lijken op elkaar ,maar Cortona is wel heel bijzonder. Wat fijn voor Anneke dat er veel mensen kwamen en goed dat onze bewoners aan haar gedacht hebben. Ik had het gelezen van de lunch voor eenzamen, goed werk is dat. Ik heb het geld overgemaakt. Er komt beter weer aan bij jullie, zal ook wel weer eens fijn zijn.
  3. Nanda:
    8 oktober 2019
    Ik heb je verhaal gelezen en nog eens gelezen en toen voorgelezen, wat een leuk verhaal en gezellige dag heb je gehad. Je foto's heb ik bekeken...bekeken en nog eens bekeken. Mmmm.
    Wat ben je op een heerlijk mooi plekje. De mooie ligging op die berg, het weidse uitzicht en dan al die middeleeuwse straatjes. Je ziet er goed uit op de foto, blij 😊. Leuke foto, maar dat is de rest ook. Vooral het barretje waar Grote Haas en Hazeltje ook bekend zijn 😍. En dan de poes...zo lief. Fijn dat je boven een bed hebt gevonden.
    Hier gaat het met mij weer beter, nog wel veel hoesten. Wel vandaag weer naar het verzorgingstehuis geweest. De was gehaald, dat loopt gewoon door. Dit weekend gaan we de muren in de kamer schilderen. Ben heel benieuwd. Slaap lekker en heel veel wandelplezier morgen. Dikke zoen 💋
  4. Tineke Brand:
    9 oktober 2019
    Hai Gerry, wat een belevenissen maak je weer mee....en zo te lezen zijn de mensen die je onderweg ontmoet áltijd in voor een praatje. Ook een uitdaging om een slaap plek te zoeken en het lukt je elke keer weer om onderdak te vinden....ik vind het super leuk om je berichtjes te lezen.
    En voor morgen: sta gezond weer op en veel wandelplezier!!
    Knuffel van mij