Dag 12, 15 km, van Rignano sull Arno naar Prulli di Sopra

3 oktober 2019 - Figline Valdarno, Italië

Toch goed geslapen in het pelgrimshuisje. Toen de wekker ging had ik al gehoord dat er een onweersbui aankwam. Dus nog niet meteen in de startblokken. Eerst gekeken op internet wat het weer gaat doen. Eerst een onweersbui en dan wat later nog weer regen. Geen haast dus. Eerst koffie en een broodje. Naar de wc in het kringloopgebouw. Het ziet er allemaal schoon en georganiseerd uit maar onder de douche, nee toch maar niet. Ik heb ook geen idee wanneer er iemand komt of gaat, dus de douche sla ik maar over. Om half tien is het wat lichter dus maar op pad nadat ik een poosje in het kringloop gebouw heb gezeten want daar is het warmer dan in het  pelgrimshuisje. Het mooie weer is hier ook over lijkt het wel. Ik heb besloten het bergtraject even te laten varen want in je eentje boven op een berg met glibberige paadjes is nu niet meteen ideaal. Gisteren heb ik veel tijd doorgebracht met wachten tot de bui over was en het pad weer leeggelopen was. Er is een mooie weg die leidt naar Azerra en niet met hoge bergen en gladheid, dus die gaat het worden. Eerst nog even het dorp in. Eerst naar de coop, voer voor onderweg halen en dan een bakje koffie in de patisserie. Daar staat een oude dame koffie te drinken. We kijken elkaar aan en beginnen te lachen. Ja, want deze dame had ik gisteren gevraagd of zij een slaapplaats wist. Lief lachend zei ze: heb je lekker geslapen? Ja zei ik, in een heel klein pelgrimshuisje. Achter de kringloop zei ze vragend. Ja. Dat is prima , zei ze en ze vond het fijn dat ik een adres had gevonden ook al had zij mij niet kunnen helpen. Ze vertelde snel dat ik naar de kerk moest gaan want daar kregen de pelgrims een gratis lunch. Toen de koffie op was, ging ik op pad. Langs de weg , gedeeltelijk met stoep of aan de kant van de weg. Heel anders dan alleen in de bergen maar ook weer prima. Geen geheim, steig  of daalwerk. . Dit gaat goed.  Een wegwerker roept he signora, ga aan deze kant lopen, veel veiliger. Hij had een punt, dus overgestoken. De26,5 km op redelijk hoog tempo zat nog in mijn benen maar T schoot lekker op. In een klein dorp zag ik een pizzeria met veel auto s en een groot parkeerterrein.  Volgens de gegevens in het boek zijn er hier weinig slaap mogelijkheden, dus Bij de pizzeria naar binnen en ik vroeg of ik er ook alleen koffie kon drinken. Dat kon maar T was niet de bedoeling dat ik ging zitten want het is een restaurant. Wel zei de eigenaar : ik zag jou vanmorgen. in Rignano en nu ben je hier.   Dat kan kloppen, was het antwoord. Ik vroeg een cappuccino en die kreeg ik, terwijl we een praatje maakten. Waar kom je vandaan en waar ga je heen. Toen ik vertelde op weg naar Rome te zijn , wilde hij ook weten waar ik vandaan kwam. Toen zei de man: nu ik  je verhaal hoor maak ik meteen een uitzondering, kies maar waar je zitten wil en de koffie krijg je van mij. Aan alle andere mensen die er zaten te eten werd , uiteraard in Italiaans, uitgelegd wat ik deed.  Wel grappig dat ik kan verstaan wat er verteld wordt. Ik vroeg hem naar een plaats om te slapen , hier in de buurt. 1 minuut lopen zei hij, een heel fijn hotel en een zeer goede prijs. Toen zei hij: in Nederland zeggen jullie dankjewel en doei. Ik lachte , dat klopt, dus ik bedankte hem in Italiaans voor de gastvrijheid en de koffie en hij zei dankjewel en doei. En inderdaad even lopen , daar was het hotel Gallilea. Een heel aardige dame achter de receptie, die van alles te vertellen had en me mijn kamer wees. Ik kreeg van haar een boek over  de gang van zaken hier en wat ik hier kon doen. Zo lief als ik iets te wensen had, of iets wilde weten dan kon ik bij haar terecht. Ook zij vertelde aan de gasten wie ik was en wat ik deed.  Ze bood me koffie aan, maar ik bedankte want die had ik net ook al gekregen. Naar mijn kamer en eerst maar eens alles uit de rugzak, want er was toch wel wat  nat. Heerlijk gedouchte en haren gewassen. Toen de kleding, die inmiddels lag te weken , uitgewassen en nu hangt het te drogen. Bij het diner kreeg de info in T Italiaans en met een beetje uitleg maakte ik een keuze. Heerlijke lintpasta met paddestoelen en een sausje. Een saladebar waar ik een heerlijk bord salade haalde, van allerlei soorten en smaken. Ze keek naar mijn bord en zei: Brava, oftewel goed zo ,als je looopt moet je verstandig eten. Ik vond de pasta heerlijk en ze wilde meteen nog een bord erbij halen.dat was niet nodig. Een espresso toe en ik ben klaar om naar boven te gaan. Ze kwam naar mij toe en we namen afscheid. Wat leuk dat ik hier was en als ik nog eens kwam ging ze mee. Morgen is mijn collega er, die heet Ciska en is Hollandse, getrouwd met een van hier. Ze had er nu al schik in. Ik heb een kamer gekregen met een heel groot bed, want ik moest wel goed uitrusten. Een kamer zonder muggen, een groot bed en niet buiten langs naar T toilet. Ik ga ervan genieten.

1. Nanda:
    3 oktober 2019
    Slim van je om de bergroute even over te slaan vandaag. Ik zat gisteren weer eens te lezen over de oostroute, maar hij is vrij pittig met smalle paadjes en steile stukken. Gezellige en lieve mensen heb je ook weer ontmoet vandaag. Leuk dat mensen respect hebben voor wat je aan het doen bent en altijd in zijn voor een praatje. Je maaltijd klinkt ook weer heerlijk. Ik heb een klein bordje gegeten. Vanmorgen had ik een emmer nodig bah ... koortslip .... ongelooflijk de herfst begint net en gelijk verkouden. Zag vanavond op tv wel een lekkere italiaanse stoof met pasta voorbijkomen. Die ga ik eerdaags eens uitproberen. Ben benieuwd of je morgen Ciska nog ziet. Slaap lekker voor nu en morgen een fijne dag met hopelijk een ☀️. Hier schijnt het zaterdag een droge dag te worden. Doegggggg 😚
  2. Sjieuwke en Jan Willem:
    3 oktober 2019
    Weer een bijzondere dag voor je. Mooi dat mensen met je meedenken en dat er dan toch van de "regels" wordt afgeweken. Wij hebben ooit een koffie gehaald aan de bar van een restaurantje in Florence en opgedronken op het terras om even de kaart te bekijken. Nou...dat was helemaal niet de bedoeling, want dan was dezelfde koffie minstens 2x zo duur. Het hele terras was leeg, dus we zijn lekker blijven zitten. Morgen slecht weer hier helaas. Errug nat. Hopen bij jou beter weer.
  3. JW:
    4 oktober 2019
    Weer n leuk verhaal, buuf! Leuk toch dat je vrijwel elke dag iets leuks/bijzonders meemaakt! Morgen niet, dat wordt een hele rustige dag. Let maar op!
  4. Corrie en Lex:
    4 oktober 2019
    Je verhalen worden steeds langer. Je maakt ook altijd wel iets mee. Ik zit nu even tussen twee kinderen in, op een school in Abcoude. Buiten plensbuien. Voor het eerst de verwarming aan.
    Gistermiddag de uitvaart van mijn schoonvader. 94 jaar en op de laatste drie weken na, nauwelijks ziek geweest. Mijn hele ex-schoonfamilie weer ontmoet. Ken ze allemaal al 47 jaar.
    In de herfstvakantie ga ik met mijn jongste zoon 6 dagen naar Spanje. Logeren bij mijn ex en zijn vrouw die in Spanje wonen. Hoop op lekker weer.
    Wens je weer een goede wandeldag. Hopelijk een beetje droog.
    Groetjes Corrie
  5. Gerry Rijsterborgh:
    4 oktober 2019
    Corrie, gecondoleerd met het overlijden van je schoonvader. Op zulke momenten zie je weer een aantal mensen die je weinig ziet. Ik hoop dat je in Spanje geniet van mooiweer want in Holland is echt herfst, hier weer een heerlijk zonnetje. Mag Lex mee naar het land van Sinterklaas?