Dag 11 , 26,2 km van Florence naar Rignano sull’Arno

2 oktober 2019 - Rignano sull'Arno, Italië

Ik werd wakker van de wekker, toch er meteen uit en om 8 uur liep ik buiten. De donderdag wolken kwamen al aandrijven en er ontstond een stevige onweersbui boven Florence. Heel lang ging het goed en leek het er op dat de buien om mij heen gingen.  Maar net toen ik op het hoogste punt van deze dag was aanbeland en foto ‘s maakte zag ik dat ik er niet aan ontkwam. Snel alle regenkleding en de hoes voor de rugzak gepakt. Mijn vest in de rugzak, maar dat was geen goede beslissing want regen op het regenjack met een dun shirt aan is al snel koud. mijn vest eronder gedaan maar dat leverde wel wat nattigheid op. De buit barstte los en het onweerde en regende zo als dat in de bergen zijn kan. Ik heb de rugzak een beetje plat neergelegd wat hoger op het terrein en ben even verderop gaan staan. Het pad veranderde in een modderstroom. Het duurde wel even totdat het minderde en ik moest wachten tot het pad weer een beetje begaanbaar was. Ik was onder mijn regenpak nat geworden en heb eerst een droog shirt aangetrokken.  De B &B DIE IK Gisteren had gebeld was niet ver meer en omdat het nog steeds rommelde leek het me beter de B &b te bellen. Ze waren naar de stad en hun bedrijf was vandaag dicht. Dus aan de wandel, later werd het weer al snel beter. De regenkleding kon weer uit. Het was ver, nat en zwaar maar net over 6 uur was ik Rignano sull’Arno. Daar zou geen overnachtings mogelijkheid zijn. Eerst maar naar de supermarkt want als T al niet zeker is waar je slaapt is wel wat te eten al een goed begin. Brood, beleg en drinken ingeslagen en op weg naar het station, het boekje geeft namelijk aan dat de afstand naar SAN Ellero met de trein moet omdat langs de weg er naar toe te gevaarlijk is.maar in beide plaatsjes weinig slaap mogelijkheden. Die van SAN Ellero had ik al gebeld  en geen gehoor. Vannacht in een tentje leek me niet geslaagd, dus vroeg ik bij de pizzeria waar de treinkaartjes gekocht konden worden en of er hier een slaap mogelijkheid was. Ga maar naar de reiswinkel  zei hij, die weten wel wat. Een aardige dame informeerde meten of ik de Franciscaner weg liep en zei , ik ga bellen. De eerste die zij belde wilden of konden niet. Toen zei ze, ik weet wat anders kom maar mee. Ze liep met mij een heel stuk en we gingen bij de schoenen winkel naar binnen. De meneer van deze winkel is ook van de kringloop en die hebben een huisje waar pelgrims kunnen slapen, gratis en of je een kleine vergoeding in de pot wil doen. Samen met zijn vrouw gingen we op pad en al snel werd ik wegwijs gemaakt in een grote loods en een daar achterstaan houten tuinhuis.In de loods zijn wc s en er is een douche. Er is een keuken waar je kan koken en ik zei ik wil allleen maar heet water, dan heb ik koffie. Ze wensten me een goede nacht en morgen een fijne wandeling. Hang de sleutel morgen maar in T sleutelkastje. Geen document, geen naam, niets hadden ze nodig. Wel een praatje in hun bezoekers boek. Toen ik heet water wilde maken kon ik geen aansteker vinden maar later kwamen er vrijwilligers en die rookten.toen was er dus warm water voor koffie. Het begint nu wel fris te worden in mijn huisje maar ik ga zo slapen want het was toch een zeer inspannende dag en ik ben echt heel moe.

1. Nanda:
    2 oktober 2019
    Jeetje wat een avontuur weer vandaag. Dat van onweer in de bergen herken ik van Oostenrijk. Kan zeker tekeer gaan. Ik ben blij dat je een dak boven je hoofd hebt gevonden.....eten hebt en een warm bakje koffie. Lief dat mensen deze voorzieningen bieden. Slaap lekker mop (ik hoop dat je lekker slaapt) en morgen weer een mooie dag. Dikke kus van ons beiden.
  2. JW:
    2 oktober 2019
    Wat een spannende en ínspannende dag voor je! Je maakt echt wel veel me! Als je met zn tweeën was gaan lopen, maak je deze dingen niet (zo) mee!
    Morgen gezond weer op!
  3. Sjieuwke en Jan Willem:
    2 oktober 2019
    Dat is wel even afkicken nà de jacuzzi, maar fijn dat je je tentje niet hoeft te gebruiken. Het kan "spoken" met het onweer daar. Hebben we in de maand juni wel meegemaakt in Toscane, maar ja dan was na de bui alles zo weer droog. Maar ik hoop dat je lekker slaapt in je huisje en morgen fris weer op.
  4. Jos:
    3 oktober 2019
    Jeetje wat verhaal en hoe leuk waar je dan toch onderdak vindt. Top!
  5. Marijke:
    8 oktober 2019
    Onweer is niet prettig. Maar wat een overnachting weer!