Dag 10, van Florence naar Florence , 12 km

2 oktober 2019 - Firenze, Italië

In het hotel van  de afgelopen nacht kon er pas om 8 uur ontbeten worden, vannacht werd ik vaak wakker van de muggen. Om tegen half negen ging ik met de stadsplattegrond op weg. Ik wil toch graag een stukje van Florence zien.  Het stuk naar het centrum, 20 minuten ongeveer, was al een beetje bekend , dat had ik gisteren ook gezien. Maar nu ben ik in het oude centrum geweest. De Duome is een prachtige kathedraal en graag had ik binnen gekeken maar met een rugzak kom je er niet in. En mijn rugzak blijft niet zomaar ergens staan. Maar er omheen is genoeg te zien. Een soort arrensleeën maar dan op wielen, mensen met vertaalapparaten voor de rondleiding,  die schapen voor hun kudde zoeken. En grote groepen Japanners. Ik vind ze niet sympathiek. Ze gaan voor niemand opzij,  lopen overal gewoon doorheen en denken dat ze overal eerst mogen. Wel vermakelijk hoe er gereageerd wordt. Bij een luxe koffie en taart zaak maar eens naar binnen gestapt. Nee niet gezondigd maar ik moest even naar T toilet. De prijzen voor koffie en de  taart waren zeer pittig en ik dacht dat wordt straks een blauw mokje aan de oever van de Arno. Een nieuwe tandenborstel gekocht en tandpasta en dan bij de boekwinkel naar binnen. Eigenlijk is het outdoorboekje: Franziskusweg wel voldoende maar ik wilde er graag een kaart bij. Een zeer aardige dame keek het rek met kaarten en plattegronden grondig na en ging zelfs boven nog ergens zoeken. Ze kwam terug met peccato, non c’est. Dat begreep ik dus na en dankuwel voor al uw zoekwerk ging ik verder. Bij een klein winkeltje een lekker broodje ham/kaas en een flesje koud water gekocht  ,  waarmee ik met de stadsplattegrond zo naar de rivier ben gelopen. Eerste traject 5 km lopen langs de Arno, mooi en er waren kano ‘s op het heel rustige water. Het eerste bankje in de schaduw, want het is weer blauw en 26 graden is een prachtig plekje. Een poosje gezeten en koffie gedronken en een deel van het broodje opgegeten ging ik weer verder. Of het nu komt van later beginnen of slenteren in de stad of de warme zon. Al rap zat ik weer op een bankje, genieten van de rivier en wat er gebeurt. Zo schoot het niet op en warm was het zeker. Bijna 8 kilometer verder heb ik de B&B gebeld die op drie kwart van de tocht van vandaag ligt. Er wordt niet opgenomen. Mijn nummer en het verzoekvoor een overnachting ingesproken en weer op pad. Na ruim elf kilometer te hebben gelopen zag ik ineens een hotel. Het route boek zei: weinig mogelijk heden tot slapen , dus bel even vantevoren. De B&B had nog niet gebeld. Ik maar naar binnen in T hotel. Het zag er allemaal groots, luxe en duur uit. Ja ze hadden een kamer, maar Duurder dan anders. De receptionist  onderzocht nog even of er nog een andere mogelijkheid was maar dat was de B&B. Dat stuk ging ik vandaag niet meer lopen. Toch maar deze kamer genomen en heel hilarisch: mijn rugzak werd door een hotelmedewerker naar mijn kamer gebracht. Een mooie kamer, heel gelukkig zonder muggen en een jacuzzi in de badkamer. Daar heb ik eerst maar eens gebruik van gemaakt. Dat is dan wel weer mooi op een dag dat het lopen even wat minder gaat. Vanmiddag lekker aangeklungeld en heerlijk in de jaccuzzy met het laatste beetje drank wat ik had. Heerlijk genoten en bijna mijn telefoon in T bad laten vallen. Bij het diner drie heren en een dame in de bediening voor ongeveer 20 gasten. Elke paar minuten flitsten ze langs om te kijken of er nog een wens was. Lekker  gegeten met ook een soort amuse voor het nagerecht.in mijn kamer staat een waterkoker en bekers en koffie en thee. Gewoon genieten nu ik hier toch ben. Ik mis de gezelligheid van de wat eenvoudige hotels.  Doe maar gewoon en ook hier verscheen een man in zijn korte broek met een Hawaï shirt aan het diner. Ook vanavond gebeld met Eva, want dat had ik beloofd en ook Bas en Georgine kwamen aan de telefoon. Geappt  met Johannes en Nanda, dus al hoewel het lopen , ook gezien de kilometers niet zo goed ging had ik weer een fijne dag. René Froger zong het al : een plekje in de zon en drie keer uitgebreid in bad. De zon was er vandaag en ik ga zo nog even lekker bubbelen in de badkuip. Dat laatste gaat nu niet meer gebeuren want Johannes belde en we waren zo ruim een uur verder. Een heel fijn en mooi einde van een heel leuke dag.

1. Nanda:
    2 oktober 2019
    Wat een heerlijk weer heb je toch. Ik hoor nu buiten vanuit bed het getik van de regen. Maar elk nadeel heeft dan ook weer een voordeel....gelukkig hier geen muggen. Daar zou ik gek van worden en een slaapgebrek van krijgen. Lekker dat je weer langs een rivier loopt en af en toe stopt om te zitten. Tenslotte heb je al veel achter elkaar gelopen in een week tijd. Wat zal je vannacht heerlijk slapen in dat mooie bed. Wat een heerlijke kamer met dito bad 😊. Idd met een telefoon moet je uitkijken. De mijne is er weleens in gevallen. Hij flitste onder water nog 2 keer en daarna nooit meer wat gedaan. Leuk dat je het thuisfront ook hebt gesproken. Dat is toch altijd weer even gezellig en doet de mens goed. Nou ik ga slapen...het is veels te laat voor iemand die niet zo fit is. Jij morgen weer heerlijk wandelen. Gaat vast lukken na al dat lekkere gebadder. Dikke kus 💋
  2. Sjieuwke en Jan Willem:
    2 oktober 2019
    Nou....zo'n luxe dagje mag ook wel een keertje toch. Dan moet je er ook ten volle van profiteren. Toevallig of niet: er stond hier een stukje in de krant over de absurde prijzen in Rome in de horeca. Zal het je zo wel even appen. Geniet van je mooie weer. Hier komt de thermometer niet verder dan 13 graden vandaag. Straks mijn " huldiging" bij Curves. Inmiddels staat de teller op 1002!
  3. Gerry Rijsterborgh:
    2 oktober 2019
    Sjieuwke , alvast gefeliciteerd met 1000 keer curves. Ik ben daar nog lang niet. Maar blijf wel doorgaan. Leuk elke keer jullie reactie te lezen. Toch een stukje thuis onderweg. Heel raar alleen op een bergweg is prima maar alleen in een grote stad is echt alleen. Tot Assissi is het nu klein en dat is prima zo met alle leuke reacties. Ik heb nu wel een beetje wind van de bui verderop maar dat is fijn
  4. Corrie en Lex:
    2 oktober 2019
    Lekker, zo'n vakantiedagje tussendoor.
    Ben benieuwd of je vandaag weer in je loopritme zit.
    Groetjes Corrie
  5. Jantien:
    3 oktober 2019
    he je komt nu ook voor mij op bekend gebied, wij zijn ook in florence geweest en ook in asissi leuk weer je verhaal en foto's te zien. Genieten he in deze luxe kamer. wandel ze