Wandeldag 45, 22km

20 april 2019 - Gries am Brenner, Oostenrijk

Vanmorgen in Muhltal mijn tweede muntje in de koffiemachine gegooid. Een lekker begin van de dag. Ik was om 7.30 uur bij de spar naast het slaapadres voor belegde verse broodjes. De mevrouw van de boerderij was er ook en we maakten nog even een praatje. Voor de derde keer de ruim een kilometer afstand die ik gisteren aflegde naar het restaurant. De geiten stonden nog de de paardentrailer in hun weitje, die bedoeld  is als hun nachtverblijf . ik ben op weg naar Gries am Brenner en dacht wel de hele dag nodig te hebben. Maar vandaag gaat het iets meer naar beneden dan omhoog lopend dus vorder ik best snel. In Steinach even naar de bank en een bakje koffie bij de supermarkt.Tot nu toe weer mooie paden gelopen en net buiten Steinach loop ik op een smal landweggetje. Ik hoor de sirene en heel bekend zie ik van alle kanten auto s met een flinke vaart aan komen rijden. Ja hoor, daar hoor ik de brandweerauto gaan. Veel politie sirenes en een tweede brandweerauto. Ook de ziekenhuishelicopter komt voorbij. Even later zie ik wat er aan de hand is. De bundesstrasse staat vol op een plek met blauwe zwaailichten en de heli staat vlakbij. Van een afstand sta ik te kijken maar zie het ongeval zelf niet, drie ziekenwagens. Dus een flink ongeval. Na een poos rijdt een van de ziekenwagens omhoog naar de heli, die even later vertrekt. De andere ziekenwagens vertrekken ook en je ziet , nog steeds van een afstand, de brandweermannen heen en weer lopen . Na verloop van tijd rijden de brandweerauto s weg en daarna de politieauto s. Langzaam komt het verkeer omprang en verdwijnt de file. Er zijn drie auto s afgevoerd op een autoambulance. Weer verder lopend bedenk ik dat de drie chauffeurs weggegaan zijn met het idee ergens naartoe te gaan , maar op een rechte weg er toch veel fout kan gaan en je niet aankomt waar je heen wilde gaan. Stof tot nadenken. Bij het volgende plaatsje blijkt dat lopen naar Gries am Brenner voor de laatste 4 kilometer niet eenvoudig is. Een ingewikkelde , niet goede aangegeven weg bovenlangs met heel veel steigen en dalen of langs de bundesstraasse. Daar moeten ook de fietsers langs want hier is het lange afstand fietspad nog niet klaar. Ik sta vanaf te stoep, die na het plaatsje zomaar ophoud even te kijken naar het drukke verkeer. Bovenlangs is geen optie maar langs de weg , met in T achterhoofd het net gebeurde ongeval, heb ik besloten deze 4 kilometer veilig met de bus af te leggen. Risico nemen , is geen goed idee.

de B&B die ik geboekt heb is snel bereikt en vanavond een lekker visje gegeten. De foto s van de afgelopen dagen zijn niet geplaatst want het internet werkt hier niet zo goed.

ik stond buiten heerlijk in de zon met de eigenaar te praten en het ging over het fietspad, hij gaf aan dat er aan gewerkt wordt maar dat het hier geen ideale situatie is voor wandelaars en fietsers. De Brenner over morgen. Dat stelt niet veel voor vanaf hier, je hoeft nog maar honderd meter te steigen want wij wonen hier al aardig hoog.vertelde hij. Vier kilometer een beetje omhoog en dan drie naar beneden. Ik ben benieuwd , ik dacht steeds dat de Brenner wel een heel avontuur zou zijn maar buiten dat ik na de Brenner in Italië ben , is het geen echte uitdaging. We zullen het zien

1. Corrie en Lex:
    Hoi Gerry
    Heerlijk zo'n feuilleton. Elke dag een stukje. Gisteren een flink verhaal dat vannacht om 4.10 hier binnenkwam. Ik hoop voor jou dat internet vertraging had en jij lekker lag te slapen. Bijna in Italië. Dat klinkt heel ver om dat wandelend bereikt te hebben.
    Akelig hè zo"n ongeluk? De beelden blijven vaak nog een poosje hangen.
    Hier een verrukkelijk paasweekend. Zomerse temperaturen. En lekker vrij. Een beetje bijlagen, lummelen, een flinke stapel administratie wegwerken en lezen in mijb tuin met Lex in het gras aan mijn voeten. Het is wat anders dan jij doet. Maar vooruit. Voor de dagelijkse beweging ga ik met Lex nu een uur het park in. Veel plezier vandaag. Groetjes Corrie
  2. Nanda:
    20 april 2019
    Ook ik strekte vanmorgen bij het ontwaken gelijk mijn arm uit naar het nachtkastje voor mijn mobiel. Toch kijken of er weer een gezellig verhaal was en dat alles oké is. En ja 😊 dat was er. Ik zei gisteravond al het kan altijd gebeuren dat ze een keer geen bereik heeft in de bergen.
    Slim besluit om voor dat laatste stukje de bus te nemen. Veiligheid voor alles. Ik zit heerlijk aan de koffie met de krant in een al warm zonnetje. Wat hebben we het toch goed ☀️. Morgen hebben we een paaslunch in het tehuis, gezellig hoor met alle bewoners. Ik vraag me af of je al in Italië loopt. Wat een maf idee. Misschien zit je vanavond wel aan een pizza Margarita, kijken of die net zo lekker is als bij De Smaak.
    Een hele fijne en zonnige dag ciao 😍
  3. Sjieuwke en Jan Willem:
    20 april 2019
    We genieten hier ook volop van de zon. Het is wel wennen zo ineens erg warm. Mooi voor alle mensen die vrij zijn. Keerzijde: er werd vandaag geadviseerd om met de Paasdagen niet meer naar de Keukenhof te komen. Te vol!! Nou wij blijven lekker bij huis. Misschien een stukje fietsen en dat is het. Eind van de week gaat het weer weer omslaan. Jammer, want dan gaan we familie vakantie houden in Duitsland en jij in Noord Italïe. We zien het wel tegen die tijd. En anders maar ouderwets spelletjes doen🤗.
  4. Gerry Rijsterborgh:
    20 april 2019
    Spelletjes zijn altijd leuk en zijn er in veel varianten. Hoe dan ook beide families gasn genieten